Anlita mig som organisationskonsult
Oavsett om det är ett uppdrag som organisationskonsult eller interims-konsult kommer jag snabbt in i uppdraget då en övergripande analys av behovet görs först. Det ger en god effekt i leveransen då det blir tydligt var behovet är störst och vilka effektfulla insatser som bör prioriteras – alltid med tydligt syfte och mål.
Organisations- och ledningsutveckling
- Rådgivning och handledning för ledare
Använder ett coachande förhållningssätt i rådgivningen och handledningen av VD, verksamhetschefer och chefer. Guidar ledaren i önskad riktning och ger konkreta och enkla verktyg att arbeta med. Fokus ligger på det som är både viktigast och mest tidskritiskt oavsett om det handlar om individ, team eller organisationsnivå. Kontinuerlig uppföljning görs för att hålla fart med rätt fokus och riktning. - Ledningsgruppsutveckling
Ledningsgruppen ger ett tydligt avtryck på övrigt ledarskap och leverans inom organisationen. De två viktigaste frågorna först: Har er ledningsgrupp ett tydligt uppdrag? Vilka roller (ej personer) behövs för att ledningsgruppen ska lyckas med sitt uppdrag? När ledningsgruppen är satt är det dags att bygga relationer och struktur i samarbetet. Därefter kan ledningsgruppen kontinuerligt utvecklas med ett glasklart syfte och mål. Ledningsgruppen ger ett tydligt avtryck på övrigt ledarskap och leverans inom organisationen. - Ledarskapsutveckling
Kartläggning av ledarskapet på olika nivåer. Hur framgångsrikt är ert ledarskap inom organisationen? Använder mig av den evidensbaserade metoden LeadForward. Chefen och teamet uppnår effektivitet genom prestation, motivation och välmående. Fortsatt stöd, uppföljning och coachning ges kontinuerligt för att säkerställa framgång över tid.
Teamutveckling
Utveckling av ledningsgrupper och team.
Kartläggning av hur effektiva era olika team är med hjälp av den evidensbaserade och framgångsrika metoden och verktyget TeamPro. Fortsatt stöd, uppföljning och coachning ges individuellt och till teamet kontinuerligt för att säkerställa framgång med ett tydligt syfte och mål över tid.
Förändringsledning och utvecklingsarbete
Tillsammans utforskar vi vad ni konkret vill och behöver för att uppnå ert önskade läge. Vi gör en plan tillsammans och genomför den på ett systematiskt vis med ett tydligt mål.
Konflikthantering och professionellt samarbete
Har ni samarbeten som skaver? Eller har ni pågående konflikter eller icke-professionella samarbeten? Icke-professionella samarbeten hindrar effektivitet och produktivitet. Både enskilda individer emellan och/eller i team. Icke-professionellt samarbete och konflikter tar ofta mycket energi och fokus från de inblandade men även kollegor blir drabbade och givetvis prestationen.
Ju tidigare ni tar tag i icke-professionella samarbeten och en konflikt desto snabbare går det att lösa. Professionellt samarbete och framtidsfokus är målet för alla inblandade och för verksamhetens bästa.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
Nulägeskartläggning av er organisatoriska och sociala arbetsmiljö med efterföljande utvecklingsarbete.
- Nulägeskartläggning av den organisatoriska och sociala arbetmiljön ger ett bra underlag och nulägesbild. Kartläggningens resultat utmynnas i förslag på rekommenderade åtgärder i prioriteringsordning. En tydlig handlingsplan tas fram med de viktigaste prioriteringarna, bland annat arbetets organisering, ledarskap, kommunikation och arbetsbelastning.
- Utvecklingsarbete
Ert utvecklingsarbete börjar med stöd och kontinuerlig handledning utifrån behovet prioriteringsordning. - Kvalitetssäkring och uppföljning
Regelbundna uppföljningar görs för att säkerställa rätt fokus och riktning, fart, kvalitet och effekt av insatserna med tydligt syfte och mål.
Facilitering
Facilitering av möten/workshops
Exempel på när externt stöd kan behövas i olika sammanhang är:
- Facilitering i möten utifrån ert nuläge och önskat läge. Prioritering av behov och utmaningar samt effektfull lösning på detta.
- Facilitering av ett specifikt ämne eller uttalat problem som behöver lösas.
- Facilitering vid era ledningsgruppsmöten eller konferenser.
- Andra önskemål där ni behöver en extern facilitator.
Övriga områden
Kan skräddarsy upplägg beroende vad ni har för behov. Ofta är det att kunden vet hur de vill ha det men inte vet vad de behöver göra för att komma dit. Lyssnar gärna av och kommer med konkreta förslag på upplägg.