Organisationsenergi

Vad påverkar den mänskliga energin och leveransen inom en organisation?

Begreppet och det egenmyntade ordet ORGANiSATiONSENERGi kommer från egna erfarenheter som konsult och chef på olika nivåer, samt universitetsstudier inom bland annat organisation och ledarskap, socialpsykologi, arbetsvetenskap samt modern forskning.

Nivån på organisationsenergin beror bland annat på hur välutvecklade nedan faktorer är i en verksamhet. Jag har valt att kategorisera och dela in de främsta påverkansfaktorerna för organisationsenergin i en verksamhet enligt nedan.

Hövlighet

Ett hövligt beteende på alla nivåer ger ett respektfullt bemötande och bekräftelse i vardagen. Hövlighet är en underskattad faktor men ack så viktig för en trivsam atmosfär i verksamheter som vill leverera på ett professionellt sätt och uppnå sina mål effektfullt.

Tydlighet

Er riktning, alltså vart ni är på väg och varför, behöver var tydlig för alla i er verksamhet. Även kommunikation gällande mål, prioriteringar, roller, arbetsuppgifter och förväntningar behöver vara tydliga. Det skapar trygghet, ökar fokus på rätt saker och ger en ökad produktivitet.

Tillit

Tillit och förtroende är en förutsättning för att bygga och upprätthålla goda professionella relationer och samarbeten, internt som externt. Det ökar sannolikheten för ett högre ansvarstagande bland både chefer och medarbetare. Tillit ger också ökad lojalitet att lösa arbetsuppgifter för verksamhetens bästa.

Ledarskap

Med ett ledarskap (och medarbetarskap) som innehar de tre ovan faktorerna ökar förutsättningen för ett mer produktivt och effektivt arbete med fokus på rätt saker.

Verksamhetsledare och chefer som dessutom förstår sambanden mellan hur medarbetarna mår och presterar har goda förutsättningar att framgångsrikt leda på ett effektfullt sätt med värdefull verksamhetsnytta.